Portretizarea Mariei Magdalena oscilează între imaginea de prostituată, păcătoasă și cea de ucenic influent și apostol al lui Iisus Hristos ajungând în textele din ultima vreme până la cea de soție. De-a lungul timpului rolul ei a fost disimulat de interesele autorilor care susțineau cauza ucenicilor bărbați în frunte cu Petru. Refuzul lui Petru de a accepta rolul Mariei Magdalena reflectă atitudinea conflictuală cu privire la rolul de conducător în cadrul Bisericii. Pe de altă parte, imaginea de prostituată pocăită este greșită în termenii corectitudinii istorice, scopul fiind cel al marginalizării ei. Această identificare a ei a fost făcută la sfârșitul secolului al VI-lea de papa Grigore cel Mare. Se presupune însă a fi o acțiune tendențioasă pusă pe seama fanteziei unor exegeți care au confundat-o cu alte personaje feminine.
În Maria Magdalena în evanghelii și texte apocrife, ed. Nemira, Marvin Meyer încearcă să ofere o imagine obiectivă bazată strict pe dovezile scrise, fără a ignora și alte legende care nuanțează aspectele de mai sus. Cartea analizează fragmente din evangheliile Noului Testament, literatura extracanonică și surse gnostice printre care și Evanghelia după Maria (Maria Magdalena) în cadrul cărora Maria Magdalena deține un rol principal. Aceste surse demonstrează că Maria Magdalena „ a fost un ucenic esențial al lui Iisus, cu propriul său rol bine conturat și cu propria sa evanghelie“, ceea ce îi permite să iasă din penumbra istoriei.
În toate textele puse în discuție se precizează că Maria Magdalena este ucenicul pe care Iisus îl îndrăgește cel mai mult și este numită însoțitoarea, partenera sau consoarta lui, precizându-se că o săruta adesea. Anumite surse sunt bogate în nuanțe erotice, dar dragostea dintre ei pare să aibă un caracter mai degrabă platonic și spiritual.
Un aspect semnificativ este cel acela de susținător coerent al evangheliei, de lider al noii credințe. Ea este cea care îi încurajează pe ceilalți ucenici după moartea lui Iisus, îndemnându-i să slăvească măreția lui și să nu uite că au fost pregătiți pentru cele ce vor urma. Ea este cea care înțelege viziunea revelatorie a destinului său întruchipând rolul de maestru spiritual. În Psalmii maniheiști ai lui Heraclides este descrisă ca fiind „cea care aruncă o plasă în încercarea de a-i prinde pe ceilalți unsprezece care se rătăciseră.“ Descoperirea Evangheliei după Maria o pun într-o lumină nouă atât pe ea cât și simbolismul exclusiv masculin al creștinismului.
Cărțile despre Maria Magdalena au devenit tot mai populare, precizându-se că ea își dă seama că Petru și Pavel alterează învățăturile lui Iisus pentru a-și urma propriile scopuri și că face eforturi pentru a răspândi ea însăși principiile adevărate propovăduite de Iisus Hristos. Deși Biserica a declarat-o păcătoasă, textele gnostice demonstrează că ea este un ucenic al lui Iisus Hristos, la fel ca toți ceilalți, înzestrat cu o mare putere de înțelegere. Evanghelia după Maria arată că a primit învățături din partea lui, având acces la informații pe care ceilalți nu le-au aflat. Ea a învățat cum pot fi atinse stabilitatea interioară și pacea divină, cine sunt dușmanii sufletului și cum trebuie tratați.
Maria Magdalena este singura femeie din istorie care are o evanghelie în numele ei, cunoaște scriptura și preceptele lui Iisus, fiind apreciată și lăudată în mod repetat de acesta pentru că se străduiește să trăiască în conformitate cu noile sale învățături.
Poziția sa între ucenici este ambiguă. Ei acceptă încurajările ei în momentele grele, dar o resping când le dezvăluie învățăturile mântuitorului. Viziunea ei din fața mormântului gol nu este luată în considerare, în timp ce vestea că Iisus a fost văzut de Simon este crezută imediat.
Evanghelia după Marcu evidențiază că ucenicii care înțeleg cu adevărat ce înseamnă să-l urmeze nu sunt cei doisprezece care se consideră urmașii lui autorizați care l-au trădat, s-au lepădat de el sau au fugit când a fost arestat spre deosebire de femeile care îl însoțeau. Adevărata ucenicie stă în voința nestrămutată de a-l urma și de a-i fi de folos, chiar și când acest lucru devine periculos. Tocmai marginalizarea ei, fără a fi exclusă definitiv, denotă importanța rolului ei ca ucenic și apostol al lui Iisus.
Ultimele comentarii